Hvor Wiinblad og Gropius mødes

IMG_1719.JPG

De laver stadig Wiinblads mest fornemme stel, Zauberflöte, på Rosenthals fabrik i Erkersreuth, et stykke uden for Selb i det nordlige Bayern. Det er en utroligt lys og flot fabrik, opført i 1967 og tegnet tegnet af selveste Walter Gropius. Den er skabt til at være en behagelig arbejdsplads, og tidligere var der endda haver med levende dyr, så medarbejderne kunne gå sig en tur og klø en kælegris bag øret.

Gropius fabrik.jpg

Gropius var en af de oprindelige stiftere af Bauhaus, designskolen i Weimar, som i 1930'erne udklækkede nogle af tidens mest radikale og moderne designere. Efterhånden som Tyskland blev nazistisk, flygtede mange af dem til USA og Palæstina og satte deres præg på stilen dér. Tel Aviv har for eksempel et helt kvarter bygget i klassisk Bauhaus-stil.

 Walter Gropius foran Rosenthal Porzellans nye fabrik i Erkersreuth i 1967. 

Walter Gropius foran Rosenthal Porzellans nye fabrik i Erkersreuth i 1967. 

Da Philip Rosenthal overtog og genoplivede Rosenthal Porzellan i 1950'erne ville han fra starten modernisere stilen og levere alternativer til de gammeldags spisestel med blomstermønstre. Han hyrede den amerikanske funktionalistiske designer Raymond Loewy til at tegne stellet Form2000. Det blev startskuddet til Rosenthals moderne designserie Studio-Line - og det var netop også Studio-Line, som Wiinblad leverede til, efter han blev ansat som designer ved Rosenthal Porzellan i 1954.

I Danmark ser de fleste Wiinblad som den diametrale modsætning til funktionalisme og Bauhaus – men det gjorde man faktisk ikke i Bayern. Dér så man Wiinblads stil som en meget moderne romantik, der passede godt sammen med de andre designeres helt enkle moderne former og tilførte dem charme og varme.

Så alt i alt passer det meget godt, at Zauberflöte – med alle sine krummelurer og gyldne dekorationer – produceres i Gropius' store, luftige fabrikshal.