Drømmebilleder fra øst

 Platte af Wiinblad med motiver fra Aladdin, designet for Rosenthal Porzellan i 1970'erne. Foto: Ari Zelenko

Platte af Wiinblad med motiver fra Aladdin, designet for Rosenthal Porzellan i 1970'erne. Foto: Ari Zelenko

Snabelsko, japanske damer, byzantinske øjne og masser af 1001 nat – hvad laver alle disse orientalske ting hos Wiinblad? En af de første store opgaver, Wiinblad gav sig selv, var at illustrere 1001 nat; da var han endnu studerende på Kunstakademiet, det var midt under Anden Verdenskrig og han var selv bare først i tyverne. Da han få år senere lavede sine første dekorationer til Nymølle Keramiks smarte fajanceting til de unge hjem, synes rigtig mange, at det hele så "så persiske ud"! Og siden blev det bare ved og ved. Orienten var ofte på spil hos Wiinblad.

Hvor kom det fra?
Generelt var der ikke meget orientalsk fortryllelse over hverken krigsårene eller genopbygningstiden efter krigen. Det var en tid præget af ligefremme behov som at holde sig uden for fare og skaffe det nødvendige; der var knaphed på det meste. Men det var også en tid, hvor man søgte tilflugt i kultur og fester, for at holde modet oppe. Faktisk boomede billetsalget for biografer, teater og revyer, og folk holdt de vildeste udklædningsfester! Man havde brug for at drømme sig væk. 

Så måske drømte Wiinblad sig bare lidt længere væk end de fleste? Og måske holdt han i virkeligheden bare lidt bedre fast i alle de orientalske moder, som havde præget både København, Europa og hele Vesten igennem flere hundrede år? For der var ingen ende på kineserierne, de orientalske tæpper og møbler i hjemmene og alle drømmene om det på en gang skønne, dragende og farlige Orient fra slutningen af 1700-tallet og helt ind i 1900-tallet – i bøger, i indretning, i kunst og på film! Da Wiinblad voksede op i 1920'erne og 1930'erne var der også fuld knald på forlystelser med eksotiske danserinder og etablissementer med navne som "Alhambra", men selv helt almindelige varer som knappenåle, te og tobak fik smarte orientalske navne og emballager. I dag har vi stadig Camel-cigaretter, men dengang var der endnu flere mærker med orientalske navne: Cleopatra, Turki, Egyptiennes. 

 Cigaretreklame fra 1920'erne.

Cigaretreklame fra 1920'erne.

Wiinblad behøvede bare at suge alle disse indtryk til sig som barn - og siden lade det hele springe ud igen i sin helt egen version af Orienten. Men der var ting, som var særligt inspirerede. Dem skriver jeg om i en række indlæg her på bloggen.