Nuttede Wiinblad

Mens jeg arbejdede med bogen, var jeg altid interesseret i at høre både, hvad folk godt kunne lide hos Wiinblad – og hvad de ikke kunne lide. Især var det meget spændende at lytte til dem, som absolut ikke kunne lide Wiinblads ting! En helt gennemgående ting i deres klager var, at Wiinblads ting er "pussenussede" eller "puttenuttede". Altså nuttede på en måde, som er alt for meget! Der er noget med nuttethed. Den bliver nærmest overvældende, når man skruer rigtig højt op for den. 

 Frimærke designet af Wiinblad

Frimærke designet af Wiinblad

Hvis der er én kultur, som forstår det nuttede, så er det den japanske. Utroligt nok, kan man sige, for Japan er samtidig meget kendt for sin stramme minimalisme, både inden for design og generelt i den brede befolknings livsstil. Japan spænder simpelthen utroligt bredt!
Nuttethed er blevet en hel modebølge i Japan siden 1980'erne, og inden jeg tog på researchrejse til Japan i 2016 i hælene på Wiinblad, tænkte jeg meget over, om det kunne være med til at forklare, at Wiinblad netop i Japan blev meget populær i 1960'erne og flere årtier frem. Er der en særlig japansk fornemmelse for det nuttede, og hvad går den ud på?

 Kawaii på manga-måden. Store øjne, hjælpeløs og bedårende! 

Kawaii på manga-måden. Store øjne, hjælpeløs og bedårende! 

Vi kalder ting nuttede, når de appelerer til os på en særlig måde: De tiltrækker sig ikke bare vores opmærksomhed, de påvirker os også fysisk. Nuttede ansigter ligner børns eller dyreungers: De er brede og har store øjne. Man kan simpelthen måle, at folks puls stiger, når de kigger på noget, som de synes er nuttet. Måske er det derfor, at det også let bliver for meget? 

Det var den form for nuttethed, som først slog igennem i manga, altså japansk tegneserier. Og derefter bredte det nuttede sig til alverdens ting. I Japan kan man købe masser af dimser og bamser og tøj og pynt, som er nuttet. Nogle mener, at disse ting er med til at dæmpe stress i det moderne japanske samfund, som faktisk er fuldt af stress og præstationspres. Man kalder det hele under et for: kawaii

Kawaii taske.jpg

Men er Wiinblad så nuttet på kawaii-måden? Nogle gange. Ikke altid. Japanere synes, at Wiinblad er lidt kawaii, når han laver rigtig brede ansigter, som her: 

 Opsats af Wiinblad

Opsats af Wiinblad

På den anden side er der ingen tvivl om, at Wiinblad ofte falder solidt inden for kategorien nuttet, fordi hans motiver spiller så udpræget på netop det barnlige, appellerende ansigt. Det er som om hans ting gerne vil i kontakt med én! Og det er ifølge adfærdsforskere lige præcis grunden til, at børn og dyreunger fra naturens hånd ser så nuttede ud: De er helt afhængige af, at de voksne gerne vil have med dem at gøre. Det er netop dette kontaktsøgende og indsmigrende, man også finder i mange af Wiinblads motiver.