Wiinblads ligesindede

Det fascinerer mig altid, når Wiinblad forveksles med andre kunstnere og designere. Det hedder sig jo ellers typisk om Wiinblad, at han var en "ener" og en "fremmed fugl", men faktisk har han påfaldende meget til fælles med en lang række andre dekoratører fra Efterkrigstiden. Især skandinaviske. 

På den finske porcelænsfabrik Arabia finder man for eksempel designere som Esteri Tomula og Raija Uosikkenen igennem 1950'erne, 1960'erne og 1970'erne. Rigtig mange af deres ting har også yndige kvindeskikkelser i centrum, præcis som hos Wiinblad, og alting foregår i et mildt og muntert univers. De brugte ofte samme detaljerede streg som Wiinblad til deres dekorationen, se selv: 

 En vase med dekoration af Raija Uosikkinen, Arabia. 

En vase med dekoration af Raija Uosikkinen, Arabia. 

Man kunne både få stel og pyntegenstande i denne stil, præcis som hos Nymølle Keramik i Danmark. Det hele var masseproduceret og beregnet til de unge, moderne hjem. 

 Esteri Tomula, Arabia. 

Esteri Tomula, Arabia. 

I Norge fandt man præcis samme stil hos producenterne Stavanger Flint og Figgjo, og her var det blandt andet Inger Waage og Kari Nyquist, som var på spil. De lavede både design til masseproduktion og unika-keramik. Inger Waages stil er lidt mere stiliseret og rustik, men også hun kredser om søde ansigter som motiv.
Ofte viser hun møder mellem mennesker og dyr eller billeder af mennesker i naturen. 

 Fad af Inger Waage. 

Fad af Inger Waage. 

Idylliske hjem er et andet populært motiv – eller nostalgiske billeder af norsk byliv. Det er ikke noget under, at mange kan forveksle for eksempel Kari Nyquists platte nedenfor med Wiinblad, for der er masser af lighedstræk med de dekorationer han lavede til Nymølle især i 1970erne; hele denne dyrkelse af en verden, som er tryg og harmonisk og glad...  

 Platte af Kari Nyquist. 

Platte af Kari Nyquist. 

I Sverige var der designere som Stig Lindberg. Præcis som Wiinblad var han vanvittigt alsidig og designede i mange forskellige materialer. Han spændte ligesom mange af disse designere også over både helt abstrakte og figurative dekorationer, og hans univers er præcis som Wiinblads eventyrligt og legende. 

 Tekstil designet af Stig Lindberg

Tekstil designet af Stig Lindberg

 Poetisk city scape på et krus designet af Stig Lindberg. 

Poetisk city scape på et krus designet af Stig Lindberg. 

Da jeg gav mig til at lede efter disse designeres ting på de skandinaviske designmuseer, viste det sig hver gang, at museerne havde indsamlet og bevaret den abstrakte del af deres produktion – men sjældent havde regnet tingene med alle de søde, figurative dekorationer for noget, som burde bevares for eftertiden.

Det fik mig til at at spekulere! For er det simpelthen sådan, at vi har skrevet hele denne bølge af følsomme ting til hjemmet ud af designhistorien? Har man simpelthen nedvurderet dette design og ikke set det som "ægte moderne", men derimod som useriøst og lidt pjattet? Eller for nu at sige det ligeud: som alt for feminine ting, som man ikke kunne tage alvorligt?  

Så er det jo klart, at man sidenhen har udnævnt Wiinblad til at være noget så atypisk for sin tid, for man har reelt haft skyklapper på og ikke set, at han tværtimod passede perfekt ind i en meget større bølge af følsom modernisme.