Wiinblad på syre

Wiinblad kan virke uforanderlig, når man tager et bredt vue over hans værk igennem mere end 50 år. Han debuterede i Anden Verdenskrigs sidste måneder, og hans følsomme stil blev en del af den håbefulde Efterkrigstid – selv hans sene værker fra slutningen af det 20. århundrede har stadig denne milde og længselsfulde stemning. Men tiden stod ikke helt stille i Wiinblads værksted! Han fulgte faktisk med tidens strømninger, og det ser man rigtig tydeligt omkring 1970, da Wiinblad blev psykedelisk. 

Der kom overdådige gyldne mønstre på de ting, han lavede for Rosenthal Porzellan i Bayern, og i en række udsmykninger til både hoteller og institutioner for handicappede gav han sine streger frit løb i en slags psykedelisk nyfortolkning af jugendstilen fra starten af 1900-tallet.

 Wiinblad-tryk fra 1972. Foto: Ari Zelenko

Wiinblad-tryk fra 1972. Foto: Ari Zelenko

Han var ikke alene! Hele den psykedeliske stil havde det med at genbruge motiver og træk fra jugendstil og art nouveau på plakater og pladeomslag. Der var noget ved jugendstilen slyngede, organiske linjer, som passede perfekt til selve det psykedeliske projekt: at trænge dybere ind i sjælen ved hjælp af bevidsthedsudvidende stoffer. Den psykedeliske oplevelse er en oplevelse af altings sammensmeltning i en pulserende, organisk hele. Det kunne man udtrykke med hyperdetaljerede billeder fulde af pulserende linjer. 

Psykedelisk Procol Harum.jpg

I nogle tilfælde ser man inspirationen fra jugendstil og kunstnerne omkring 1900 meget tydeligt. Både den britiske Aubrey Beardsley og den tjekkisk-franske Alphonse Mucha blev genopdaget på store udstillinger i midten af 1960'erne, og de gik direkte i de psykedeliske plakater! 

Beardsley på V&A 1966.jpg

For eksempel blev en af Alphonse Muchas plakater genfortolket sådan her: 

Jim Jug Band x Mucha.jpg

Kvinden og hendes fantastiske, elektriske hår er ren Mucha uden senere tilføjelser, og det er ikke så mærkeligt, at designerne bag de psykedeliske plakater så muligheder i den gamle stil. Både jugendstil og ofte også Wiinblad benyttede sig af arabesken som form: Et mønster, som på en gang bevæger sig i mange retninger og så alligevel samler sig til et hele. Som netop kvindens hår! Det udtrykker igen denne forening af verdens forvirrende mangfoldighed i en rolig, kosmisk harmoni – altså helt parallelt med den dybe, sjælelige enhed, man håbede at opleve på et godt trip. Faktisk betyder ordet psykedelisk "det sjæleåbnende". 

Wiinblad blev aldrig totalflippet, men det er meget tydeligt, at han greb chancen for at lave endnu mere snirklede og flamboyante ting end i de forrige årtier. For Rosenthal Porzellan designer han for eksempel dette kaffestel: 

Psykedelisk Wiinblad.jpg

Det smager både lidt af Orient og lidt af psykedelika!
Han skabte også en hel serie af porcelænsting til hjemmet med navnet Quatre Couleur; det er navnet på en stil, hvor man arbejder med flere nuancer af guld. Således også hos Wiinblad, hvor der kan være noget lidt hypnotisk over de mange gyldne cirkelmønstre:  

Quatre Couleur.JPG

Også han juleplatter og 1001 nat-platter fra starten af 1970'erne skiller sig ud fra han øvrige værk med deres fantastiske kolorisme – måske lettere inspireret af hele den psykedeliske farveeksplosion, som man også så i både tidens boligindretning og mode? 

05_24g 1001 nat platter Foto Ari Zelenko-7873.jpg