Gyldne reparationer

Da jeg tog til Tokyo i 2016, var jeg spændt på, om jeg overhovedet ville genfinde Wiinblad på den anden side af kloden. Jeg vidste, at han havde været populær i Japan i 1960'erne og 1970'erne, men var historien forlængst slut? 

Stor var min glæde, da det viste sig, at Wiinblad stadig havde sine fans og blev solgt sammen med anden skandinavisk vintage-design. I butikken Hokuonotakumi i det mondæne Ginza-kvarter i Tokyo var der flere velkendte ting af Wiinblad på hylderne i selve butikken, men vi blev snart inviteret ovenpå til den mere udsøgte samling på første sal. 

Og dér gemte sig virkelige skatte: Tidlig unika-keramik af Wiinblad, for eksempel. Med trolde, havfruer og blæksprutter! 

 Yoshitsugu Narikawa med et tidligt fad af Wiinblad med to trolde. Det er dekoreret med kohornsteknik og er unika. 

Yoshitsugu Narikawa med et tidligt fad af Wiinblad med to trolde. Det er dekoreret med kohornsteknik og er unika. 

Masser og atter masser af Wiinblad-ting – både unika og masseproduktion – stod mellem mængder af skandinavisk Mid-Century-design i de fine gamle reoler.

Wiinblad på hylden i Ginza.jpg

Men det mest forunderlig var to små skåle. Begge var unika, malet af Wiinblad selv i 1950'erne. Butikkens ejer Yoshitsugu Narikawa havde købt dem på sine rejser til Danmark i 1980'erne – han samlede nemlig på små skåle til at drikke sake af.  
Og her er det forunderlige: Begge skåle var klinket med guld. 

Wiinblad med kintsugi.jpg

At klinke med guld er en teknik, som bruges i Japan for at fremhæve reparationen. En vigtig del af japansk æstetik er nemlig betoningen af det smukke ved slidte, forvitrende eller skårede ting. Man dyrker forfaldets skønhed. 

Teknikken hedder kintsugi, og alle de tilstedeværende japanere kommenterede, at det var en meget fin kintsugi, som var udført på Wiinblads lille skål. Men hvem havde gjort det? Hvem havde ført Wiinblads små skåle over i en oldgammel japansk tradition? 

Se, det er stadig en gåde. Narikawa havde købt skålen med kintsugi og det hele i Danmark. Og han havde yderligere en skål repareret med samme teknik, også købt i Danmark: 

 Alle fotos: Ari Mikael Zelenko

Alle fotos: Ari Mikael Zelenko

Rigtig mange danske kunsthåndværkere har været inspireret af Japan, og mange har også opholdt sig i Japan og studeret traditionelle japanske teknikker. Så det kan sagtens være en dansk kunsthåndværker, som står bag.

Jeg gad godt at vide det – så hvis nogen af jer derude har en ide om hvem, der kunne stå bag den fine kintsugi, må I endelig skrive til mig! 

Rejserne, TingeneHeidi LauraJapan